Pariisi 2017 opintomatka

Maanantai 24.4.

Matka Pariisiin alkoi klo 7.30 tapaamisella lentokentällä. Lähtöselvitys ja turvatarkastus sujuivat

ongelmitta ja lento oli ajallaan. Pariisiin saavuttaessa kaikki sujui helposti ja nopeasti, matkatavaroita ei pitkään jouduttu odottamaan ja lippuautomaatilla oli palveluhenkilökuntaa auttamassa oikean lipun löydössä. Matka Pariisin keskustaan voi alkaa! Ensin saavuimme la Gare du Nordille, josta otimme bussin hotellille. Sisäänkirjautumisen jälkeen lähdimme etsimään ruokapaikkaa. Keli oli todella upea, aurinko paistoi ja lämpötila lähenteli pariakymmentä. Ruokailun jälkeen lähdimme tutustumaan kävellen lähialueeseen. Ensin suuntasimme Moulin Rougelle, Pariisin tunnetuimmalle kabareelle. Siitä matka jatkui kohti Place du Tertreä, jossa kymmenet artistit myivät taidettaan ja monet myös piirsivät turisteista kuvia. Torin vieressä olikin jo seuraava kohde, basilika Sacré Coeur, jossa vierailimme. Basilikan edustalta avautui upeat näkymät Pariisin yli. Tämän jälkeen suuntasimme pois Montmartren kukkulalta kohti Centre Pompidouta. Pinja kertoi meille Centre Pompidoun historiasta, jonka jälkeen jokainen sai lähteä vapaasti tutustumaan taidemuseon tarjontaan. Modernia taidetta löytyi laaja skaala aina Kandinskyn abstrakteista maalauksista Picasson kubistisiin teoksiin sekä Duchampin suihkulähteeksi muunnettuun pisuaariin. Kokoelmasta löytyi myös Delaunayn teos nimeltä “Nuori suomalainen tyttö”. Taidepläjäyksen jälkeen lähdimme väsyneinä pitkän päivän jälkeen hotellia kohti. Ensimmäinen päivä oli mennyt hujauksessa.

Tiistai 25.4.

Tiistaiaamuna heräsimme 7.30, jotta ehtisimme aamupalalle, joka loppui 9.00. Aamupala ei ollut kovinkaan hääppöinen, mutta maistui silti hyvälle. Aamupalalla oli croisantteja, patonkia, jugurttia, leipää, kaakaota, kahvia ja kuivakakkua. Lähdimme hotellilta puoli kymmenen aikoihin.

Ensin lähdimme kohti Orsayn museota. Matkalla museoon näimme monia elegantteja rakennuksia, tuntui että jo ulos astuessa tuli museoon. Museo oli kaunis vanha rautatieasema. Jono oli pitkä, mutta liikkui nopeasti. Museossa oli tietenkin paljon tauluja ja patsaita, sekä suuri vanha, hyvin koristeellinen, tanssisali.

Tämän jälkeen me kävelimme Seine-joen vartta pitkin latinalaiskortteliin, jossa kävimme syömässä. Ruoan jälkeen lähdimme kävelemään kohti Panthéonia, joka tunnetaan Ranskan suurmiesten hautapaikkana. Rakennuksena se edustaa uusklassista tyyliä. Panthéoniin ei ollut lainkaan jonoa.

Panthéonin jälkeen menimme Luxemburgin puutarhan kautta Notre Damiin. Notre Dame oli kaunis paikka, goottilais-tyylinen kirkko. Siellä oli isoja lasimaalauksia sekä paaaljon kynttilöitä. Notre Damessa olisi ollut myös mahdollisuus päästä tunnustamaan syntejä pientä rahaa vasten. Notre Dame oli päivän viimeinen kohde. Sen jälkeen lähdimme takaisin hotellille kaupan kautta, josta saimme ostaa ruokaa 10 euron edestä per henkilö.

Viivi-Maaria, Pinja ja Angela

Keskiviikko 26.4.

Heräsimme aamulla joskus kahdeksan aikaan ja menimme hotellin aamupalalle noin puoli yhdeksän. Sää oli aurinkoinen mutta aika kolea, ja suunnitelmissa oli aamupäivällä mennä Eiffel-tornille. Torni näytti niin paljon suuremmalta kuin kuvissa, eikä tarvinnut edes jonottaa sisäänpääsyä. Torninkin juurella, niin kuin kaikkialla, oli turvatarkastus. Kiipesimme portaat toiseen kerrokseen. Jossain vaiheessa satoi vähän lunta. Kun tulimme alas, menimme odottamaan opettajia ja yhtä oppilasta alueen ulkopuolelle Seinen viereen joillekkin portaille. Silloin tuli tosi kylmä. Seuraavaksi lähdimme Riemukaarelle päin. Matkalla etsimme ruokapaikkaa. Matkalla oli hyvin vaikea päättää ruuasta, johtuen pienestä budjetista ja joukon suuruudesta. Päädyimme johonkin itämaiseen ravintolaan. Kun astuimme ulos, satoi. Kävelimme Riemukaarelle, mutta emme menneet edes sen alle, kun oli niin ikävä ilma.  Sitten kävelimme läpi Champs-Élyséen, yhden maailman kuuluisimmista kaduista, Louvren taidemuseolle asti. Louvressa oli sitten aikaa kierrellä vapaasti. Meidän ryhmämme oli tosin niin puhki, että kävimme vain katsomassa Mona Lisan ja Egyptian Antiquities -näyttelyn, jonka jälkeen menimme aulaan istumaan loppuajaksi. Louvresta lähdimme hotellille, ja haimme taas ruoat Monoprixistä.

Aino, Céné ja Laura

Torstai 27.4.

Päivä alkoi aamupalalla, jonka jälkeen pakkasimme tavaramme ja luovutimme huoneiden avaimet. Jätimme matkalaukut hotellin aulaan ja lähdimme Forum des Hallesin kauppakeskukseen.

Kauppakeskuksessa saimme parin tunnin ajan tehdä ostoksia. Sitten lähdimme etsimään lounaspaikkaa, ja päädyimme alunperin suunnitellun piknikin sijasta erääseen ravintolaan.

Lounaan jälkeen suuntasimme takaisin hotellille hakemaan tavaramme ja matkalla kävimme ruokakaupassa ostamassa eväitä lennolle. Hotellilta lähdimmekin jo Charles de Gaullen lentokentälle. Lentomme saapui Suomeen n. kello 23 ja sieltä kaikki lähtivät koteihinsa.