Berlin 2015

Unsere Reise nach Berlin

Fernsehturm

9. luokkalaisten saksan ryhmä teki jo perinteiseksi muodostuneen opintomatkan Berliiniin maaliskuun lopulla. Matkaa oltiin valmisteltu syksystä saakka ja myös oppilaat olivat osallistuneet matkaohjelman suunnitteluun.  Opintomatkan tavoitteena on tutustua Berliinin kulttuuriin ja historiaan, sekä saksalaiseen kulttuuriin yleisesti. Kielenkäyttö aidoissa tilanteissa on tietysti matkan suola. Bitte!, Danke! ja Entschuldigung! olivat ainakin kovassa käytössä.  Oppilaat kiinnittivätkin huomiota siihen, että ihmiset olivat hyvin kohteliaita ja ystävällisiä, vaikka suurkaupungissa oltiinkin. Kaikenkaikkiaan reissu meni loistavasti ja saimme paljon uusia positiivisia kokemuksia. Jalat tosin joutuivat ajoittain melko koetuksella, sillä kävelykilometrejä saattoi kertyä jopa 15 päivässä.

Tuuli Nuutinen

Dienstag 24.3.

Matkamme Berliiniin alkoi koulun kautta. Aamupäivän oppitunnit olivat vielä lukujärjestyksen mukaan. Keskittyminen tosin ei ollut parhaasta päästä. Ruokailun jälkeen kokoonnuimme vihdoin klo 11.40 saksan luokan edessä. Haimme matkalaukkumme ja lähdimme sen jälkeen kohti bussi pysäkkiä josta lähti bussi numero 98. Matkaan lähti siis kymmenen reipasta saksan lukijaa ja opettajat Tuuli ja Pia.

Bussissa opettaja antoi oppilaille ipadin jolla kuvata matkan tapahtumia. Saavuttuamme lentokentälle huomasimme kuitenkin, että ipad jäi bussiin. Ounou! Pieni paniikki iski, mutta Pia rauhoitteli meitä ja arveli, että saamme varmasti ipadin takaisin.

Sen jälkeen menimme lipputiskille hakemaan liput jokaiselle ja laitoimme matkalaukut hihnalle joka vie tavarat koneen ruumaan.

Pyörimme lentokentän kaupoissa kunnes oli aika nousta koneeseen. Saavuttuamme Saksaan opettaja meni ostamaan Berlin Welcome Card -kortit ja kolmen päivän bussiliput kaikille. Bussimatka hotellille kesti noin  30min ja bussipysäkiltä kävely hotellille vielä 10min.

20150325_092151

Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche

Veimme matkatavarat hotellihuoneisiimme ja lähdimme sen jälkeen syömään illallista yhdessä italialaisessa ravintolassa ja sitten lähdimme tutustumaan ja kiertelemään lähiympäristöä. Ravintolassa harjoittelimme ruoan tilaamista saksaksi ja taisipa väliin sujahtaa muutama sana italiaakin. Sen jälkeen menimme takaisin hotellille ja näimme muitakin opiskelijoita hotellin aulassa meidän lisäksi.

Mittwoch 25.3.

Keskiviikkona heräsimme auringon nousuun ja menimme aamupalalle. Myöhemmin kokoonnuimme hotellin edessä ja lähdimme kohti eläintarhaa. Eläintarhassa kuljimme pienissä ryhmissä ja näimme uusi eläimiä mm. norsuja, pingviinejä, kirahveja, panttereita, gorilloja ja monia muita mielenkiintoisia eläimiä.

Saksan kuvat1

Berlin Zoo

Kierreltyämme tarpeeksi menimme syömään yhdessä eläintarhan ravintolaan lounasta. Syötyämme matkamme jatkui bussilla numero 100 Brandenburgin portille. Matkalla näimme myös paljon muita nähtävyyksiä. Brandenburgin portin jälkeen suuntasimme juutalaisten muistomonumentille.

Holocaust-Mahnmal

Sieltä kävelimme TV- tornille, josta katselimme noin 200 metrin korkeudesta upeita maisemia. Sen jälkeen menimme Alexander Platzille katsomaan maailmankelloa.

Weltzeituhr

Illemmalla meillä oli vapaata aikaa, jonka käytimme shoppailuun. Söimme vielä illalla  illallisen, McDonalds maistui, jonka jälkeen menimme metrolla hotellille, jossa kaikki olivat ihan väsyneitä päivän tapahtumista. Kaiken kaikkiaan päivä oli ikimuistoinen ja opettava. Myös n. +20 asteen sää miellytti kivasti.

Donnerstag 26.3.

Syötyämme aamupalan hotellilla lähdimme U-Bahnilla kohti Technik Museumille. Näimme siellä paljon vanhoja lentokoneita ja laivoja. Lentokoneet olivat valtavia. Sen jälkeen söimme lounaan museossa.

20150326_10474520150326_134045

Lähdimme luonaan jälkeen U-Bahnilla East Side Galleryyn, jossa jäljellä olevaa muurinpätkää peittävät erilaiset taideteokset. Muutamat meistä taisvat myös rustat oman puumerkkinsä muuriin. Matka jatkui Checkpoint Charlielle ja museoon nimeltä Haus am Checkpoint Charlie, jossa kerrottiin mitä ihmeellisimmistä pakoyrityksistä Itä- ja Länsi-Saksan välillä . Seuraavaksi näimme vielä pätkän Berliinin muuria alkuperäisessä kunnossa. Sen jälkeen meillä oli koko ilta vapaa-aikaa. Ruokailunkin saimme hoitaa itsenäisesti; ainakin pojille maistui KFC (Kentucky Fried Chicken), jota ei muuten ainakaan vielä Suomesta löydy.

Freitag 27.3.

Perjantaina tapasimme hotellin aulassa klo 9.30, josta lähdimme yhdessä ruokakauppaan ostamaan viimeisiä tuliaisia. Mukaan tarttuui tarttui suklaata, nutellaa ja muuta kivaa. Ruokakaupan jälkeen jäi vielä vähän vapaa-aikaa, jonka osa käytti kahvilla käymiseen, osa shoppaillen ja toiset ihan vaan rentoutuen. Huoneet täytyi luovuttaa klo 12. Menimme lentokentälle bussilla. Lentokentällä saimme vielä syödä omavalintaisen lounaan. Turvatarkastus taisi olla normaalia tiukempi, ainakin puolet ryhmästämme joutui vielä ruumiintarkastukseen. Loppuaika menikin lentoa odotellessa. Lento sujui hyvin ja laskeuduimme ajallaan sumuiseen Helsinkiin.